Rejsegaranti

Hvis bussen ikke kører som lovet

Du kan benytte dig af vores rejsegaranti, hvis bussen er mere end 20 minutter forsinket eller hvis bussen kører mere end 2 minutter før planlagt køretid.

Rejsegarantien betyder, at vi dækker udgifterne til en taxi.

Hvornår gælder rejsegarantien?

Rejsegarantien træder i kraft, hvis du som passager oplever mere end 20 minutters forsinkelse på en af BAT´s afgange eller hvis bussen kører mere end 2 minutter før planlagt køretid.

Undersøg om du kan bruge en anden busforbindelse, før du bestiller en taxa.

 

Hent BAT's Rejsegaranti folder

Hvornår gælder rejsegarantien ikke?

Rejsegarantien gælder kun for planlagt kørsel. Den gælder ikke, hvis der er sket ændringer i kørslen, som BAT i god tid har varslet via nye køreplaner, annoncer, plakater eller på hjemmesiden www.BAT.dk.

Garantien gælder ikke tilfælde af force majeure, altså når forsinkelsen skyldes forhold ude fra, som BAT ingen indflydelse har på, og hvor du som passager bør vide, at der kan ske aflysninger og forsinkelser. 

Force majeure kan f.eks. være: 

  • arbejdsnedlæggelser og blokader
  • dårlige vejrforhold, som f.eks. kraftig sne, fygning, orkan osv.
  • trafikproblemer affødt af f.eks. vejarbejde, trafikuheld eller    pludseligt opståede forhold, hvor en tilsvarende transport i bus, lastbil o.l. vurderes at være generet i samme udstrækning
  • Rejsegarantien gælder ikke for rute 7 og 8
  • Rejsegarantien gælder ikke tirsdag - søndag, begge dage inkl. i den uge hvor Folkemøde på Bornholm finder sted. Dette gælder for samtlige af BATs ruter.

Du skal planlægge rejsen, så du har rimelig tid til at skifte bus.

Hvad kan jeg få dækket gennem rejsegarantien?

Du kan få dækket udgifter til en taxa.

Hvad dækker Rejsegarantien ikke?

Korrespondance til andre aktører i den kollektive trafik er ikke omfattet. Det vil sige, at hvis du rejser videre med f.eks. færge eller fly, er denne del af rejsen ikke omfattet af rejsegarantien.

Rejsegarantien dækker ikke udgifter til feks. overnatninger, tabt arbejdsfortjeneste eller billetter til missede fly, færger, parkering m.v.

Sådan bruger du rejsegarantien

Du skal først sikre dig, at du opfylder betingelserne for, hvornår rejsegarantien gælder.


Du kan ringe efter en taxa, hvis betingelserne i rejsegarantien er opfyldt.

Husk at få en taxakvittering med km-tal, tidspunkter mv., som du skal sende med din ansøgning. Dankortkvittering, MobilePaykvittering, kontoudtog eller lignende er ikke gyldige som dokumentation.

Hvordan søger jeg om refusion (rejsegaranti)?

Ansøgning og taxakvittering kan afleveres eller sendes med fysisk post til:


BAT
Munch Petersens Vej 2
3700 Rønne


eller 


du kan udfylde skema og sende det sammen med taxakvittering til BAT med Digital Post.

 

Bemærk, at du på ansøgningsskemaet skal kunne dokumentere tid, sted og rutenummer, hvor forsinkelsen blev konstateret.

For at sikre en hurtig sagsbehandling, vil vi gerne modtage din ansøgning senest 14 dage efter den forsinkelse, du søger rejsegaranti for. Forældelsesfristen for ansøgning af rejsegaranti er tre år. 

Får du accepteret din ansøgning, overfører vi beløbet til din NemKonto.

Ansøgningsskema